mandag 9. januar 2012

Buorm



Buormen også kalt Nordena anakonda, er Norges største slange.
Nikon D3x & 60mm 2,8 macro; 1/250, f/8 ISO 250
Jeg har jobbet tett på de norske slangeartene de siste årene og har lagd en del artikkler og reportasjer om våre tre slanger: huggorm, slettsnok og buorm.
 Nikon D3s & 24-70mm @24mm; 1/125, f/18 ISO 800
Foto: Tommy Østby
Denne slangen var 115 cm - og en av de største buormene jeg har fotografert. Buormen er aktiv om dagen, og man kan ofte se den på jakt ute i vannet. Ellers kan man oppdage den mens den ligger og soler seg i vannkanten. Ved fare kan den krype eller svømme av sted med stor hastighet. Den er ikke giftig, men bittet kan være smertefullt. Jeg har blitt bitt en gang - men føltes ikke så ille, mer som et glefs fra en liten hund...

Nikon D3s & 105mm 2,8 macro; 1/250, f/16 ISO 400
Buormen kan gjenkjennes på de karakteristiske gule flekkene i nakken. Ellers er buormen grå eller gråbrun. Enkelte individer kan være helt svarte, men de er sjeldne. 
Buormen er den største av slangene som lever fritt i Norge. Den kan bli mer enn 1 meter lang, den lengste buormen som er rapportert i Norge var 135 cm. I motsetning til hoggormen, som har en spalteformet pupill, er pupillen helt rund.

Nikon D3s & 60mm 2,8 macro; 1/250, f/13 ISO 500
Buormen trives ved vann, dammer og i myrer, eller i nærheten av bondegårder, der den legger egg i gjødselkjellere. De er ikke alltid enkle å se hvis de ligger i ro - men når de setter opp farten er de veldig raske!

 Nikon D3s & 105mm 2,8 macro; 1/250, f/16 ISO 400
Buormen blir kjønnsmoden i en alder av 3-5 år som for hoggorm. Paring foregår i mai (senere jo lenger nord man kommer). I motsetning til hoggormen som føder levende unger så legger buormen egg. I juni legges seks til 24 egg i gjødselhauger og kompostdynger. Eggene klekkes etter omtrent én måned.

Nikon D3x & 60mm 2,8 macro; 1/125, f/29 ISO 250
Buken til buormen er helt hvit


Nikon D3s & 60mm 2,8 macro; 1/250, f/10 ISO 200
Buormen biter sjelden eller aldri, og den er ikke giftig. Hvis den føler seg truet kan den hvese kraftig og sprøyte ut illeluktende væske fra analåpningen. Andre ganger spiller den død ved å ligge stille på ryggen. De spenner også ut nakkeplatene slik at den ser større ut

Nikon D3s & 60mm 2,8 macro; 1/500, f/5 ISO 320
I motsetning til hoggormen har buormen mange buktninger når den kryper - og den holder hodet høyt når den åler seg frem


Nikon D3s & 200mm f/4 macro; 1/125, f/18 ISO 800
Buormen er en glimrende svømmer og liker seg godt ved vann. Der kan den ligge på bredden og varme seg i solen, klar til å unnslippe i vannet hvis det skulle bli nødvendig. 

Nikon D3s & 105mm 2,8 macro; 1/40, f/51 ISO 160
Alle slanger er fredet! I følge viltloven er alle slanger i Norge fredet. Viltloven sier: “Det er forbudt å fange, jage, drepe, eller skade fredet vilt. Dersom det er nødvendig for å hindre skade på person eller eiendom, er det tillatt å avlive smågnagere og krypdyr.”
Det følger av dette at buorm ikke skal bekjempes.


Nikon D3s & 60mm 2,8 macro; 1/250, f/14 ISO 1000
Buormen forekommer hovedsakelig i lavlandet i Sørøst-Norge og langs Sørlandskysten, men den er også funnet i området rundt Bergen. Mye tyder på at antallet buorm er avtagende her i landet. Buormen er en glimrende svømmer, og er mer knyttet til vann og kulturmark enn hoggorm og slettsnok.

Nikon D3s & 105mm 2,8 macro; 1/250, f/16 ISO 400
Jeg bruker som regel Nikon D3s når jeg tar bilder av slanger  - uten blitslys. Da har jeg flere bilder per sekund - og isoverdier som hjelper meg godt. Med ringblits på velger jeg ofte Nikon D3x. Av ringblits bruker jeg Nikon SB-R1C1 med en SU800 til å styre blitsene. I kitet er det 2 blitshoder - men jeg setter på en eller to blitshoder i tillegg. Da har jeg mere kontroll på lyset. Ulempen med å bruke blitslys - og i tillegg til å være 6-15 cm unna slangene, er at blitslyset blir reflektert i pupillene/øynene. Derfor bruker jeg en SB900 med en softboks fra Aurora som heter Firefly. Da får jeg et jevnt og soft lys på større flater.

Jeg skal holde fotoworkshop i reptilfotografering av huggorm, slettsnok og buorm 5. og 12. mai. Ta kontakt hvis du ønsker å delta.




7 kommentarer:

  1. Flotte bilder med informativ tekst! :)

    SvarSlett
  2. Så gode bilder! Og det fra undersida av var herlig. Korleis gikk det til?? Ellers er det veldig kjekt at du kommermed så mykje informasjon om dyret/krypdyret. :-)

    SvarSlett
  3. Takk for en hyggelig tilbakemelding Anita! Jeg holdt opp buormen med den ene håndet - og holdt kamera i den andre - mens jeg lå på ryggen.

    Fotohilsen fra Roger

    SvarSlett
  4. Spennende bilder. Jeg hadde et bilde fra Dias tiden der jeg holdt hoggormen på en kjepp med ene hånde og fotograferte med andre. Det gikk men ikke enkelt å holde begge deler stilt lenge nok. F801 var ikke akkurat det kjappeste kamera.
    Har prøvd noen ganger å ligge krypende men trekker meg tilbake når hoggormen blir for nærgående :)

    SvarSlett
  5. Takk for det Arnfinn!
    Det er ikke alltid like enkelt å få gode bilder uten å ta sjanser
    - men helst ikke altfor store sjanser :-)
    Fotohilsen fra Roger

    SvarSlett
  6. Hei
    Det er ganske mye orm rundt hytta mi, både huggorm og buorm.
    Fanget en stoooor buorm og kjørte den en kilometer fra hytta, og slapp den fri der.
    Vet du om buormen har stedsans og returnerer???
    Anne

    SvarSlett